Egyéb
Angyali 9-es

- kbarnabas
- 0 Hozzászólás
- 43 views
A Groupama Arénát őrző Sas készítőjének újabb alkotásával gyarapodott a Fradi-örökség, ezúttal a 9-es számú őrangyal című szoborról hullt le a lepel.
Szőke Gábor Miklós neve ma már önálló márkanévként is értelmezhető
kortárs művészeti körökben és a világhálón is. Különleges új stílusa
egyfajta „szerelés, egészen fantasztikus, ahogyan apró elemekből
megalkotva rendkívül szuggesztíven adja vissza a megformált szereplők
karakterét, olyan plasztikákat készít, melyek megújítják a kortárs
magyar szobrászatot…” – mondta a művészről Feledy Balázs
művészettörténész. A gondolat pedig nem csak Szőke Gábor Mikós korábbi,
de legújabb munkáján is tetten érhető.
A művész legfrissebb szobra a Kárpáti Tamás által életrehívott
Hungarikon gyűjtemény 125. darabja. Az új képzőművészeti műfajt alkotó
tárlat lényege, hogy „valaki valamijéből, valaki alkot valamit…” –
definiálja saját művészeti projektjét Kárpáti Tamás. Lényegében tehát
arról van szó, hogy korábbi nagy alakjaink egyes relikviáit kortárs
művészek értelmezik újjá és öntik művészi formába, ami aztán ez izgalmas
és kortalanul értékelhető műalkotássá válik. A milánói Világkiállítás
mellett több európai nagyvárosban és országszerte is megismertetett
tárlat szakmai elismertsége mellett olyan díjakat is magáénak tudhat,
mint a Magyar Super Brands a Kultúráért Különdíj, valamint a Magyar
Olimpiai Bizottság művészeti kategóriájának Fair Play díja.
A 9-es számú őrangyal című alkotás klublegendánk és az egyetlen magyar
Aranylabdás, Albert Flórián válogatott mezéből készült. A
piros-fehér-zöld mez a művész egyedi stílusával megalkotott, arany
szárnyakat kapott, melyek az angyali asszociáción túl sajátosan a
Császár felé hajlanak vissza, így valamiféleképpen csípőre tett kezeket
is sugallnak. Ezt maga a művész is elismerte a fradi.hu-nak.
– Nagyon izgalmas volt a felkérés, amit örömmel és nagy bátorsággal vállaltam el. – kezdte interjúját Szőke Gábor Miklós. – Kárpáti
Tamás bevezetett a Hungarikonok világába, amivel egy új műfajt
teremtett, és megkaptam ezt az ereklyét, az Albert-mezt, ami aztán fél
évig volt nálam otthon, eddig érlelődött bennem a végleges forma. Maga a
koncepció egyébként már az elején megvolt, mégis a kisebb
változtatások, így a végül csípőre kanyarodó szárnyak is egyre nagyobb
hangsúlyt kaptak, ezért volt ilyen hosszú a folyamat. Az sem volt nehéz
számomra, hogy nem volt személyes élményem a Császárral, hiszen akkora
legenda, hogy rengeteg helyről tudtam hasznos információkat és
érzelmeket gyűjteni, ez pedig egy kifejezetten izgalmas mozgatórugója
volt az alkotási folyamatnak.